torsdag, april 17, 2008

Why democracy?

Jag såg just den stackars taxichaufförens Dilawars öde synas i sömmarna av BBC. Det var den gamla vanliga visan med misshandel av misstänkta terrorister och tortyr i frihetens namn. Inget nytt där med andra ord.

Vad jag inte kände till sedan tidigare var att herr Bush med bihang hade gett retroaktiv immunitet åt sig själva för alla brott begågna mot potentiella terrorister sedan den 11 september 2001!

Är detta möjligt??? Uppenbarligen..


Det kanske kan förklara den entusiasm med vilken han la in sitt veto mot förbjudandet av waterboarding i vintras. För den som inte vet vad det är, eller för övrigt vill stärka sina fördomar mot CIA och amerikanska politiker kan filmen Rendition rekommenderas. Gillar du däremot Bushs administration så är det väl ingen höjdarrulle ;)

Ja, den mannen slutar aldrig förundra mig...

Som avslutning några ord från min personliga ordvrängarfavorit Rumsie:

"As we know,
There are known knowns.
There are things we know we know.
We also know
There are known unknowns.
That is to say
We know there are some things
We do not know.
But there are also unknown unknowns,
The ones we don't know
We don't know."

P.S. Stöd gärna amnestys kampanj mot ilegal behandling av fångar, besök teritdown.org du med.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Otäcka snuttar man kan se hos dig. Den här gossen Bush, jag delar din uppfattning om honom, är väl inte rätt navlad alls. Kan man verkligen begära retroaktiv immunitet? Nu fattade jag det som att detta var ett förslag, Har det de facto gått igenom?
Underbar ordvrängarpoesi om vad vi vet och vad vi inte vet. Om jag anger källan, både dig och författaren, så möter det väl inget hinder att jag stjäl över den till mig. Den passar så fantastiskt bra till hur det känns ibland när man funderar.

nicolito sa...

Om det är rumsfeldts ordvrängarpoesi du menar behöver du inte ange mig som källan. Den gossen står helt själv för sina ord :)

Här har du mer poesi http://www.slate.com/id/2081042/

Han är väl inte den allra mest begåvade talaren i maktens korridorer. Han var nog den perfekta lekkamraten till Bush Jr.

För många timmars goda skratt rekomenderar jag varmt att du söker upp herr Bushs grodor (de finns i överflöd). Även vår egen gode herr Persson har sagt ett och annat tokigt i sina dar...

nicolito sa...

Jag glömde visst kommentera immuniteten. Det verkar som den de facto gått igenom, ja. Det är ingen speciell lag utan ligger väl inlindad i Military Commissions Act från den 17 oktober 2006 (http://en.wikipedia.org/wiki/Military_Commissions_Act), en lag som väckte så mycket känslor så många delar helt enkelt inte kommit fram i media. Det är hur som helst ingen milstolpe i den amerikanska demokratiska historien.